Psih. Popa Emilia

Psihologie

Bucuresti, C.I.P. Psih. Emilia Popa

Dezvoltarea psiho-motorie a copilului

Etape ale dezvoltării copilului:
Auzul:
- Sistemul auditiv se perfecționează, prin schimbări ce apar la nivelul urechii dar și al atenției;
- Intre 1- 3 ani, percepțiile auditive dezvolta o anumită finite;
- Copilul dezvolta o sensibilitatea la muzică și ritm;
- Dezvoltarea sistemului auditiv este implicat în diferențierea cuvintelor, a modului cum sunt pronunțate;
- Se formează auzul fonematic;
- Se mărește baza perceptive de înțelege a limbajului;
Văzul:
- între 1 an și 1 an și 6 luni, se manifestă interesul pentru figure colorate
- Ia la 2 ani se manifesta interesul pentru obiectele necolorate
- La 3 ani, copilul este interesat de cărți cu ilustrații clare, simple și expresive
Mirosul și gustul:
- Gusturile se diferentiza, copilul începe să aibă o preferință anume alimente și aversiuni pentru alte gusturi/mirosuri.
Tactul:
- Percepțiile tactile se dezvolta în special între 1-3 ani
- Manevrarea obiectelor în timpul jocului influențează dezvoltarea simțului tactil.
Reprezentările:
- Limbajul se dezvolta pe baza creșterii capacităților de reprezentare a obiectelor.
- Apariția reprezentărilor este foarte importantă deoarece ele pregătesc terenul pentru dezvoltarea funcțiilor de generalizare și abstractizare a gândirii.
- Dezvoltarea gândirii este în strânsă legătură cu dezvoltarea limbajului.:
- Prin întrebarea ce e asta: copilul identifica și diferențiază
- Ia întrebarea de ce explica relația dintre obiecte.
- Copilul nu doar imita/reproduce mișcări pe care le-a văzut la alte persoane, el acum experimentează unele noi.
- Intre 18-24 luni, copilul își interiorizează schema de rezolvare a problemelor, copilul găsește soluții, inventează modalități pentru a-și atinge scopurile.
- La vârsta de 2 ani debutează stadiul preoperator- copilul utilizează conceptele care apar în viața concretă, nu toate exemplarele dintr-o categoria anume.
- La sfârșitul celui de-al doilea an de viață, gândirea copilului este simbolică, nemifiind legați de realitatea imediată.
- Copilul poate utiliza cuvinte sau imagini pentru a înlocui diferite obiecte. Copilul utilizează reprezentări ale mediului și interacționează cu acestea.
- Gândirea are un caracter egocentric: lumea fiind abordata dintr-un punct de vedere foarte personal.
Memoria:
- se dezvolta foarte mult pe linia reproducerii cuvintelor.
- Memoria are un caracter involuntar și afectogen, copilul reține astfel lucrurile care i-au plăcut sau care i-au displăcut.
- Memoria este alimentată de achiziția evenimentelor și conduitelor zilnice implicate în satisfacerea nevoilor și trebuințelor copilului.
- Memoria este de scurtă durată: la 1 an ea este de câteva săptămâni, la 3 ani de câteva luni, iar la 4 ani este de 1 an.
Motricitate fină:
1-2 ani
- Rostogolește mingea imitând adultul
- Așează inele groase pe un suport vertical
- Face un turn din 3 cuburi
- Trasează linii
- Trage jucării după el
- Ridica obiecte; e de jos aplecându-se fără a cădea.
- Imita mișcarea circular cu creionul
2-3 ani:
- înșiră 3-4 mărgele mari pe un șiret
- Răsucește butoane și mânere
- Arunca adultului mingea de la distande de 1,5 m
- Construiește un turn de 5-6 cuburi
- Intoarece paginile unei cărți una câte una
- Despachetează un obiect mic
- Deșurubează jucării cu filet
- Face biluțe din plastilina
- Bate cu ciocanul în diferite obiecte.
Motricitate grosieră:
Luna 12-18
- dispare reacția landau
- Nu sunt dezvoltate reacțiile de echilibru în mers
- Pornește și se oprește fără să cadă
Lună 18
- Trage jucăriile mergând cu spatele
- Urca scările ținându-se de balustrade
- Poate merge cu un obiect mare în brațe
- începe să alerge
- Åžtie să se ridice și să se așeze pe scaun
Lună 21
- Sta în sprijin unipodal
- Urca și coboară scările ținut de o mână
- Mototolește hârtia după demonstrație, prinde mingii mari.
24 luni
- Aleargă fără ca cadă
- Urca și coboară singur scările
- Ia obiectele de pe sol fără să cadă
- Se dezvolta abilități manuale, tine creionul cu degetele, desenează un unghi, cerc.
36 luni
- Merge pe vârful picioarele
- Sare de la o înălțime de 20-30 cm cu picioarele lipite
- Arunca mingea cu o directei slabă.
- Urca scariele alternând picioarele, dar tot coboară cu amândouă picioarele pe o treaptă
- Merge 30 m pe o linie dreaptă făcând 1-3 greșeli.
- Sare cu picioarele apropiate
- Merge pe tricicleta.